WARSZTATY KULINARNE „SMAKOŁYKOWO” GRUPA 5 Marchew, jabłko, ananas i sałatka powstanie zaraz. Dziś chcemy was zapoznać z przepisem na wspaniałą sałatkę, którą wykonaliśmy na naszych warsztatach. Oto przepis dla całej naszej grupy: 3kg marchewek, 5 jabłek, 2 puszki ananasa, 1 jogurt naturalny oraz pół cytryny. Prace zaczęliśmy od obrania i umycia marchewki oraz jabłek, przy obieraniu pomagały nam nasze panie. Następnie przy pomocy tarki ścieraliśmy wszystko do jednego pojemnika. Potem pokroiliśmy ananasa w kostkę (tu również pomogły nam nasze panie) i również dodajemy go do startej już wcześniej marchewki i jabłek. Na koniec dodaliśmy odrobinę soku z cytryny i kilka łyżek jogurtu. Wszystko dokładnie mieszaliśmy. Każdy do miseczki nabierał tyle sałatki ile chciał. Na koniec odbyła się pyszna degustacja. Przyjemnie je się coś zrobionego własnoręcznie. Ozdabiamy świąteczne pierniczki. Dziś w naszym przedszkolu zapachniało świętami. Zapachniało w dosłownym tego słowa znaczeniu, gdyż w powietrzu unosił się zapach cynamonu, wanilii, miodu, przypraw korzennych. Pani przyniosła na nasze warsztaty świeżo upieczone pierniczki. Wszyscy przyglądaliśmy się kształtom pierników, a były tam choinki , gwiazdki , kwiatuszki, itp.. Kolejnym etapem było ozdabianie pieników za pomocą lukru i polewy czekoladowej , cukiereczków i posypek. To była wspaniała zabawa zwłaszcza, że część z nich mogliśmy zjeść , zaś pozostałe będą stanowić prezent dla naszych rodziców. „SKACZĄCE KANGURKI” GRUPA V W miesiącu listopadzie w grupie 5 odbyły się warsztaty ruchowe: „Skaczące Kangurki”, których celem jest rozwijanie sprawności fizycznej poprzez zabawy ruchowe, gry zespołowe, aerobik. LISTOPAD - „Głowa, ramiona, kolana, pięty” - Ćwiczenia i zabawy wpływające na kondycję całego ciała. · • Wzmacnianie karku, ramion, mięśni nóg i brzucha · • Zwrócenie uwagi na oddech w trakcie wykonywania ćwiczeń W miesiącu grudniu w grupie 5 odbyły się warsztaty ruchowe: „Skaczące Kangurki”, których celem jest rozwijanie sprawności fizycznej poprzez zabawy ruchowe, gry zespołowe, aerobik. GRUDZIEŃ - „Rzucamy, toczymy, celujemy” - Ćwiczenia z rzutem, chwytem, rzuty na odległość i do celu, ćwiczenia z toczeniem piłki. • Zwrócenie uwagi na poprawność ruchu, sprawność rzutów i chwytów, dokładność celowania • Kształtowanie umiejętności toczenia przyboru • Próby kozłowania piłki – oburącz lub na zmianę. • Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie • Czerpanie przyjemności ze wspólnie spędzonego czasu • Rozwijanie ekspresji i inwencji twórczej „TAŃCZĄCE SZKRABY” GRUPA V W miesiącu listopadzie w grupie 5 odbyły się również warsztaty muzyczno – taneczne: „Tańczące Szkraby”– którego głównym celem jest uwrażliwienie na piękno muzyki oraz rozbudzanie emocjonalnego stosunku do muzyki. „Baw się razem z nami” – zabawy muzyczno – taneczne –kształtujące umiejętność reagowania na sygnał słowny i na barwę brzmienia instrumentu. • Utrwalenie cwału bocznego w kole wiązanym (w wolnym tempie, bez odrywania nóg od podłogi) • Ćwiczenia stóp: chód na palcach i na piętach w rytm muzyki. • Zabawa z piosenką : „Zoo”, „Zaczarowany ołówek”. • Ćwiczenia rytmiczne na podstawie kroku walczyka – zabawy integrujące grupę. • Opracowanie linii melodycznej utworu: „Pan listopad” – zabawa w określanie wysokości dźwięków. Ilustrowanie ruchem treści piosenki. Gra na bębenku w takt muzyki. • Ćwiczenia kształtujące prawidłową dykcję. W miesiącu grudniu w grupie 5 odbyły się również warsztaty muzyczno – taneczne: „Tańczące Szkraby”– którego głównym celem jest uwrażliwienie na piękno muzyki oraz rozbudzanie emocjonalnego stosunku do muzyki. „Zimowy czas” – zabawy muzyczno – taneczne - rozwijające poczucie rytmu, a także reakcje na sygnał muzyczny. • Odróżnianie trzech rodzajów muzyki, w określeniu dzieci: „do biegania”, „do maszerowania”, i „do spania”. • Rytmizowanie mowy /imion, nazw instrumentów/. • Próby wykonania podskoków, marsz pojedynczo dookoła sali ze zmianą kierunku na sygnał słowny lub muzyczny. • Nauka piosenki: „Zimowa gwiazdka" – ilustrowanie ruchem piosenki, tworzenie saneczek w parach, tworzenie inscenizacji muzycznej do piosenki wg pomysłu dzieci. • Kolędy – zwyczaje i tradycje świąteczne – śpiewanie wybranych kolęd i pastorałek. WARSZTATY BADAWCZE GRUPA 5 „Mycie rąk przed posiłkami” Celem tych warsztatów było badanie dlaczego musimy myć ręce przed każdym posiłkiem i czy to takie ważne? Na początku wszyscy umyliśmy i dobrze wysuszyliśmy nasze ręce. Pani przyniosła miskę piasku w którym każdy z nas wkładał ręce do piasku. Ten piasek, który przyklejał się do dłoni łatwo jednak było z rak usunąć. Potem pani pędzelkiem pomalowała nam ręce olejem jadalnym. I tu pojawił się problem. Piasek przylepiał się, ale już nie udało nam się go tak łatwo usunąć. Cząsteczki oleju mocno go trzymały. Gdy wkładaliśmy ręce do miski z wodą i okazało się, że sama woda nie bardzo pomagała. Silnie trzymające się cząsteczki wody, nie bardzo radziły sobie z usuwaniem cząsteczek tłuszczu, aż do momentu gdy, dolaliśmy płynu do kąpieli lub mydła w płynie. I to pomogło. Woda osłabiona przez mydło z łatwością usuwała brud i tłuszcz z rąk. Wniosek: Ręce myjemy przed posiłkiem, żeby wraz z pożywieniem nie dostały się do naszego organizmu cząsteczki brudu sklejonego tłuszczem. Wieczorem kąpiemy się bo zmywamy z ciał pot, tłuszcz i przyklejone do niego cząsteczki brudu. Dzięki temu skóra może oddychać przez całą noc. Dzięki temu, że myjemy naszą skórę, nasze ciało jest czyste w środku. „Wiatromierz” Dzisiejsze warsztaty postanowiliśmy poświecić prowadzeniu obserwacji ruchu powietrza; poznać sposobów wprowadzania w ruch lekkich przedmiotów; poprawnie wykonywanie ćwiczenia oddechowe naśladując siłę wiatru. Do tego eksperymentu potrzebowaliśmy: wentylator, liście, kawałki papieru, wełna, słoma, piórko, wata, kij, papierowa serwetka, folia aluminiowa, arkusz cienkiego papieru, gruba tektura, dziurkacz Na początku wspólnie z panią stworzyliśmy wiatromierz. Do dużego koła patyka mocowaliśmy za pomocą sznurka rożne przedmioty tj. arkusz papieru, serwetkę, tekturkę, folię, długopis i dziurkacz. Najlżejszy przedmiot znalazł się na czubku, najcięższy u dołu. Następnie włączyliśmy suszarkę do włosów i obserwowaliśmy zachowanie wiatromierza. Niektóre materiały poruszały się pod wpływem strumienia powietrza z suszarki, inne nie). Wniosek:powietrze zajmuje każdą wolną przestrzeń i „rusza się”. Jest lekkie i niewidoczne, a jednak można znaleźć sposób na to, żeby je „zobaczyć” i „poczuć”.
|