Przedszkole Publiczne NR 10 w Czechowicach - Dziedzicach - Warsztaty 13

               
   

 


Warsztaty 13 Drukuj E-mail
czwartek, 10 listopada 2016

WARSZTATY KULINARNE

 

„SMAKOŁYKOWO”

GRUPA 5

Marchew, jabłko, ananas i sałatka powstanie zaraz.

 

Dziś chcemy was zapoznać z przepisem na wspaniałą sałatkę, którą wykonaliśmy na naszych warsztatach. Oto przepis dla całej naszej grupy: 3kg marchewek, 5 jabłek, 2 puszki ananasa, 1 jogurt naturalny oraz pół cytryny. Prace zaczęliśmy od obrania i umycia marchewki oraz jabłek, przy obieraniu pomagały nam nasze panie. Następnie przy pomocy tarki ścieraliśmy wszystko do jednego pojemnika. Potem pokroiliśmy ananasa w kostkę (tu również pomogły nam nasze panie) i również dodajemy go do startej już wcześniej marchewki i jabłek. Na koniec dodaliśmy odrobinę soku z cytryny i kilka łyżek jogurtu. Wszystko dokładnie mieszaliśmy. Każdy do miseczki nabierał tyle sałatki ile chciał. Na koniec odbyła się pyszna degustacja. Przyjemnie je się coś zrobionego własnoręcznie.

 

Ozdabiamy świąteczne pierniczki.

Dziś w naszym przedszkolu zapachniało świętami. Zapachniało w dosłownym tego słowa znaczeniu, gdyż w powietrzu unosił się zapach cynamonu, wanilii, miodu, przypraw korzennych. Pani przyniosła na nasze warsztaty świeżo upieczone pierniczki. Wszyscy przyglądaliśmy się kształtom pierników, a były tam choinki , gwiazdki , kwiatuszki, itp.. Kolejnym etapem było ozdabianie pieników za pomocą lukru i polewy czekoladowej , cukiereczków i posypek. To była wspaniała zabawa zwłaszcza, że część z nich mogliśmy zjeść , zaś pozostałe będą stanowić prezent dla naszych rodziców.

 

„SKACZĄCE KANGURKI”

GRUPA V

W miesiącu listopadzie w grupie 5 odbyły się warsztaty ruchowe: „Skaczące Kangurki”, których celem jest rozwijanie sprawności fizycznej poprzez zabawy ruchowe, gry zespołowe, aerobik.

LISTOPAD - „Głowa, ramiona, kolana, pięty” - Ćwiczenia i zabawy wpływające na kondycję całego ciała.

·         • Wzmacnianie karku, ramion, mięśni nóg i brzucha

·         • Zwrócenie uwagi na oddech w trakcie wykonywania ćwiczeń

 

W miesiącu grudniu w grupie 5 odbyły się warsztaty ruchowe: „Skaczące Kangurki”, których celem jest rozwijanie sprawności fizycznej poprzez zabawy ruchowe, gry zespołowe, aerobik.

GRUDZIEŃ - „Rzucamy, toczymy, celujemy” - Ćwiczenia z rzutem, chwytem, rzuty na odległość i do celu, ćwiczenia z toczeniem piłki.

• Zwrócenie uwagi na poprawność ruchu, sprawność rzutów i chwytów, dokładność celowania

• Kształtowanie umiejętności toczenia przyboru

• Próby kozłowania piłki – oburącz lub na zmianę.

• Kształtowanie umiejętności współpracy w grupie

• Czerpanie przyjemności ze wspólnie spędzonego czasu

• Rozwijanie ekspresji i inwencji twórczej

 

 

„TAŃCZĄCE SZKRABY”

GRUPA V

 

W miesiącu listopadzie w grupie 5 odbyły się również warsztaty muzyczno – taneczne: „Tańczące Szkraby”– którego głównym celem jest uwrażliwienie na piękno muzyki oraz rozbudzanie emocjonalnego stosunku do muzyki.

„Baw się razem z nami”  – zabawy muzyczno – taneczne –kształtujące umiejętność reagowania na sygnał słowny i na barwę brzmienia instrumentu.

• Utrwalenie cwału bocznego w kole wiązanym (w wolnym tempie, bez odrywania nóg od podłogi)

• Ćwiczenia stóp: chód na palcach i na piętach w rytm muzyki.

• Zabawa z piosenką : „Zoo”, „Zaczarowany ołówek”.

• Ćwiczenia rytmiczne na podstawie kroku walczyka – zabawy integrujące grupę.

• Opracowanie linii melodycznej utworu: „Pan listopad” – zabawa w określanie wysokości dźwięków. Ilustrowanie ruchem treści piosenki. Gra na bębenku w takt muzyki.

• Ćwiczenia kształtujące prawidłową dykcję.

 

W miesiącu grudniu w grupie 5 odbyły się również warsztaty muzyczno – taneczne: „Tańczące Szkraby”– którego głównym celem jest uwrażliwienie na piękno muzyki oraz rozbudzanie emocjonalnego stosunku do muzyki.

„Zimowy czas” – zabawy muzyczno – taneczne - rozwijające poczucie rytmu, a także reakcje na sygnał muzyczny.

• Odróżnianie trzech rodzajów muzyki, w określeniu dzieci: „do biegania”, „do maszerowania”, i „do spania”.

• Rytmizowanie mowy /imion, nazw instrumentów/.

• Próby wykonania podskoków, marsz pojedynczo dookoła sali ze zmianą kierunku na sygnał słowny lub muzyczny.

• Nauka piosenki: „Zimowa gwiazdka" – ilustrowanie ruchem piosenki, tworzenie saneczek w parach, tworzenie inscenizacji muzycznej do piosenki wg pomysłu dzieci.

• Kolędy – zwyczaje i tradycje świąteczne – śpiewanie wybranych kolęd i pastorałek.

 

WARSZTATY BADAWCZE

 

GRUPA 5

 

„Mycie rąk przed posiłkami”

 

Celem tych warsztatów było badanie dlaczego musimy myć ręce przed każdym posiłkiem i czy to takie ważne?

Na początku wszyscy umyliśmy i dobrze wysuszyliśmy nasze ręce. Pani przyniosła miskę piasku w którym każdy z nas wkładał ręce do piasku. Ten piasek, który przyklejał się do dłoni łatwo jednak było z rak usunąć. Potem pani pędzelkiem pomalowała nam ręce olejem jadalnym. I tu pojawił się problem. Piasek przylepiał się, ale już nie udało nam się go tak łatwo usunąć. Cząsteczki oleju mocno go trzymały. Gdy wkładaliśmy ręce do miski z wodą i okazało się, że sama woda nie bardzo pomagała. Silnie trzymające się cząsteczki wody, nie bardzo radziły sobie z usuwaniem cząsteczek tłuszczu, aż do momentu gdy, dolaliśmy płynu do kąpieli lub mydła w płynie. I to pomogło.  Woda osłabiona przez mydło z łatwością usuwała brud i tłuszcz z rąk.

Wniosek: Ręce myjemy przed posiłkiem, żeby wraz z pożywieniem nie dostały się do naszego organizmu cząsteczki brudu sklejonego tłuszczem. Wieczorem kąpiemy się bo zmywamy z ciał pot, tłuszcz i przyklejone do niego cząsteczki brudu. Dzięki temu skóra może oddychać przez całą noc. Dzięki temu, że myjemy naszą skórę, nasze ciało jest czyste w środku.

„Wiatromierz”

Dzisiejsze warsztaty postanowiliśmy poświecić prowadzeniu obserwacji ruchu powietrza; poznać sposobów wprowadzania w ruch lekkich przedmiotów; poprawnie wykonywanie ćwiczenia oddechowe naśladując siłę wiatru.

Do tego eksperymentu potrzebowaliśmy: wentylator, liście, kawałki papieru, wełna, słoma, piórko, wata, kij, papierowa serwetka, folia aluminiowa, arkusz cienkiego papieru, gruba tektura, dziurkacz

Na początku wspólnie z panią stworzyliśmy wiatromierz. Do dużego koła patyka mocowaliśmy za pomocą sznurka rożne przedmioty tj. arkusz papieru, serwetkę,  tekturkę, folię, długopis i dziurkacz.  Najlżejszy przedmiot znalazł się na czubku, najcięższy u dołu. Następnie włączyliśmy suszarkę do włosów i obserwowaliśmy zachowanie wiatromierza. Niektóre materiały poruszały  się pod wpływem strumienia powietrza z suszarki, inne nie).

Wniosek:powietrze zajmuje każdą wolną przestrzeń i „rusza się”. Jest lekkie
i niewidoczne, a jednak można znaleźć sposób na to, żeby je „zobaczyć” i „poczuć”.



© Przedszkole Publiczne nr 10
ul. Nad Białką 1 b, 43 - 502 Czechowice-Dziedzice