Przedszkole Publiczne NR 10 w Czechowicach - Dziedzicach - Warsztaty 8

               
   

 


Warsztaty 8 Drukuj E-mail
sobota, 10 października 2015

WARSZTATY KULINARNE - GRUPA III
„Mały kuchcik”
LISTOPAD

W listopadzie nasza Pani zaplanowała wykonanie z nami pysznych kanapek. Jak zwykle przywitaliśmy się piosenką, umyliśmy ręce i założyliśmy ochronne fartuszki. Nasze panie wszystko przygotowały, natomiast my mieliśmy za zadanie komponować pyszne, zdrowe i kolorowe kanapeczki. Pani opowiedziała nam dlaczego powinniśmy jeść różne produkty spożywcze i przypomniała zasady bezpiecznego posługiwania się nożem. My jak zwykle mieliśmy za zadanie podjąć próbę samodzielnego wykonania potrawy, którą będziemy zjadać. Niektórzy z nas zjedli bardzo dużo kanapek, ponieważ zdecydowanie jest to dla nas najbardziej preferowany podwieczorek.

WARSZTATY BADAWCZE „ MALI ODKRYWCY” POD HASŁEM: Zabawy z powietrzem – listopadzie 

Dziś pani zdradziła nam, że na warsztatach badawczych będziemy zajmować się powietrzem .
Na początku wysłuchaliśmy wiersz L.J.Kerna „Piotruś i powietrze” i krótko rozmawialiśmy na jego temat. A oto jego treść:
Był pewien chłopiec w różowym swetrze, którego raz zapytano:
- Czym chciałbyś zostać, Piotrusiu ?
- Powietrzem !
- Dlaczego powietrzem ?
- Ano,
Dlatego tylko, proszę mamusi, że ono nic robić nie musi.
Pobladła biedna mama z wrażenia,
- Ot, los, mieć syna lenia.
Wieczorem poszedł Piotruś do łóżka, mamusia światło zgasiła
i zasnął Piotruś, a  Dobra Wróżka w powietrze go zamieniła.
I nagle patrzcie, co to się dzieje ? Piotruś po świecie wieje.
W miastach uderza o domów mury, w górze na niebie rozpędza chmury.
Na morzu białe spostrzega żagle, więc mocno dmucha w te żagle nagle.
Na szosach siwe podnosi kurze, organizuje trzy groźne burze,
porusza liście na wszystkich drzewach, we wszystkich ptasich gardziołkach śpiewa.
Jest jednocześnie we wszystkich stronach, w samochodowych siedzi oponach,
wierci się, kręci, tańczy jak fryga, aeroplany na sobie dźwiga.
I – to już największa heca – dmucha jak wariat we wszystkich piecach ...
Rano, gdy zbudził się, przetarł oczy i rzekł:
- Zmęczyłem się bardzo w nocy.
Nie przypuszczałem, proszę mamusi, że tak powietrze pracować musi ...
 Po wysłuchaniu wiersza, stosując metodę burzy mózgów- podawaliśmy propozycje, gdzie można wykorzystać powietrze / wiatr/ w życiu człowieka (żaglowce, młyn, wiatrak prądotwórczy, spadochron, szybowiec, windsurfing. Potem była zabawa oddechowa „Wiatr i liście”, w której rozrzucaliśmy bibułkowe listki na dywan poprzez dmuchanie na tace, a następnie przy pomocy słomek, każdy zbierał listki do swojego kubeczka poprzez zasysanie. To była niezła frajda. Kolejnym punktem warsztatów było badanie „Gdzie jest powietrze”

i znaleźliśmy go podczas  dmuchania w baloniki oraz  wypuszczania z niego powietrza, dmuchania do woreczków foliowych, wkładania pustej butelki do miski z wodą i obserwacji „bąbelków” powietrza w miarę jak napełnia się butelka wodą oraz dmuchania w wodę przez słomki. Na zakończenie każdy z nas otrzymał do zabawy wiatraczek starając się go wprawić w ruch poprzez dmuchanie. Wiatraki kręciły się wesoło, a my nie wiedzieliśmy, że mamy tyle powietrza w płucach.

 

„Mały kuchcik” - GRUPA III

GRUDZIEŃ

Jak już wspomnieliśmy dzieci w naszej grupie niezbyt lubią zajadać jogurty, warzywa, serki, budynie itp. Dlatego nasza pani postanowiła zachęcić nas do spróbowania rzeczy nowych a zarazem smacznych i zdrowych. W grudniu postanowiła przygotować z nami deserek, którym możemy poczęstować kolegów. Deser powstał
z biszkoptów, jogurtu naturalnego, miodu i bananów. Każde dziecko ochoczo zabrało się do pracy, czego efektem były pięknie wyglądające i smaczne deserki. Samodzielnie kroiliśmy i mieszaliśmy składniki, dlatego każde dziecko mogło dać  więcej ulubionych produktów. Następnie jak zwykle degustowaliśmy swoje potrawy, większość dzieci zjadła wszystko i prosiła jeszcze o repetę, zdarzyły się jednak i takie, które z grzeczności zaledwie skosztowały lub zjadły same banany. W dalszym ciągu będziemy się starali zachęcić „niejadków”, do przełamania niechęci i skosztowania nowych rzeczy. 

 

„KUCHCIKOWO” - GRUPA V
LISTOPAD

Listopadowe kulinarne spotkanie przedszkolaki z gr. V rozpoczęły od rozmów na temat zdrowego odżywiania. Potem nazywały przygotowane owoce oraz wymieniały swoje ulubione. W końcu, z przygotowanych wcześniej zdrowych smakołyków: bananów, winogron, mandarynek, jabłek, wykonywały koreczki owocowe. Następnie na pięknie przygotowanych stolikach dzieci z apetytem zjadły podwieczorek i przygotowane przez siebie koreczki owocowe.

  

Kolejne listopadowe spotkanie w  „Kuchcikowie”, dzieci rozpoczęły od pogawędki tym razem na temat nie tylko zdrowego odżywiania ale także zmechanizowanego sprzętu AGD i bezpiecznego korzystania z niego pod okiem dorosłych. Potem korzystając z sokowirówki pod czujnym okiem pań, uczestniczyły w niektórych czynnościach przy wykonaniu soku marchewkowo-jabłkowo-pomarańczowego.

Zadanie okazało się dziecinnie proste. A samodzielnie wykonany sok niektórym smakował bardziej niż ten kupowany w sklepie, przynamniej był świeży, naturalnie słodki i nie zawierał żadnych "ulepszaczy".

 

 

                                    

WARSZTATY RUCHOWE:
„SKACZĄCE KANGURKI”
GRUPA IV

W miesiącu listopadzie w grupie 4 odbyły się warsztaty ruchowe: „Skaczące Kangurki”, których celem jest rozwijanie sprawności fizycznej poprzez zabawy ruchowe, gry zespołowe, aerobik.

LISTOPAD - „Głowa, ramiona, kolana, pięty” - Ćwiczenia i zabawy wpływające na kondycję całego ciała.

- Wzmacnianie karku, ramion, mięśni nóg i brzucha

- Zwrócenie uwagi na oddech w trakcie wykonywania ćwiczeń

 

WARSZTATY MUZYCZNO – TANECZNE:
„TAŃCZĄCE SZKRABY”
GRUPA IV

W miesiącu listopadzie w grupie 4 odbyły się również warsztaty muzyczno – taneczne: „Tańczące Szkraby”– którego głównym celem jest uwrażliwienie na piękno muzyki oraz rozbudzanie emocjonalnego stosunku do muzyki.

„Baw się razem z nami”  – zabawy muzyczno – taneczne – kształtujące umiejętność reagowania na sygnał słowny i na barwę brzmienia instrumentu.

- Nauka cwału bocznego w kole wiązanym (w wolnym tempie, bez odrywania nóg od podłogi). Ćwiczenia stóp: chód na palcach i na piętach
- Ćwiczenia rytmiczne na podstawie kroku walczyka – zabawy integrujące grupę.

- Opracowanie linii melodycznej utworu: „Pan listopad” – zabawa w określanie wysokości dźwięków. Ilustrowanie ruchem treści piosenki. Próby gry na bębenku w takt muzyki.

- Ćwiczenia kształtujące prawidłową dykcję.

 

Warsztaty kulinarne gr.4
KRAKERSOWE KANAPKI – listopad

 Tym razem na warsztatach kulinarnych przygotowaliśmy zupełnie coś innego. Na początku byliśmy trochę zdziwieni, kiedy pani zaproponowała nam wykonanie kanapek na ciasteczkach, ale po chwili wszyscy zmieniliśmy zdanie. Każdy z nas przygotował sobie tyle krakersów ile chciał. Następnie bardzo ważne było posmarować krakersy masłem tak, by się nie pokruszyły. Musimy przyznać ,że to wcale nie było takie proste. Jednak pomimo kilku niepowodzeń udało się. Później każdy ozdabiał swoje kanapki czym chciał, ale miało być kolorowo. Niektórzy z nas nawet wycinali wzorki w żółtym serze. Z ogromną niecierpliwością oczekiwaliśmy na degustację tych smacznych krakersowych kanapeczek. 


WARSZTATY KULINARNE GRUPA 4
Smaczna i zdrowa sałatka jarzynowo-owocowa
GRUDZIEŃ

Na zajęciach jesienią poznawaliśmy różnorodne warzywa owoce nie tylko za pomocą wzroku ale również innymi zmysłami: węchem, dotykiem i smakiem. W grudniu tuż przed świętami postanowiliśmy przypomnieć sobie smaki jesieni i pani zaproponowała nam wykonanie sałatki z owoców i warzyw. Wszyscy z wielkim entuzjazmem tarliśmy marchewkę, jabłka, kroiliśmy mandarynki i orzechy a także żurawinę. Następnie wspólnie z panią przygotowaliśmy sos z cytryny i miodu. Potem każdy z nas mieszał sałatkę i nakładał na swój talerzyk. Samodzielnie wykonana sałatka smakowała wszystkim wyśmienicie.

 

„CIASTECZKOWE KREACJE” – kuchcikowo gr. V
Grudzień

W grudniu dzieci z gr. V poczuły przedświąteczną atmosferę wypieków.

Nasza Pani upiekła dla nas różnego kształtu ciasteczka, które my mogliśmy samodzielnie dekorować.
Nikogo nie trzeba było zachęcać do wykonywania zadania. Wszyscy od razu z ogromnym zapałem zabrali się do pracy.
Możliwości mieliśmy bez liku –polewę czekoladową, posypki w różnych kształtach i kolorach, a do tego orzechy, płatki migdałowe!
Czy można wymyślić fajniejszą zabawę?  
 

WARSZTATY BADAWCZE „ MALI ODKRYWCY” gr IV „Jaki jest lód?” - grudzień

W tym miesiącu nasze warsztaty badawcze rozpoczęliśmy zabawą w posyłanie pięknego uśmiechu. Następnie pani zdradziła nam tajemnicę, czym dzisiaj będziemy się zajmować. Okazało się, że to będzie lód. Na początku poznawaliśmy jego właściwości. Później zastanawialiśmy się, w co może się on zamienić, dlatego odstawiliśmy kostki lodu umieszczone w słoiku na grzejnik. Obserwując rezultat po kilku chwilach. Każdy z nas dostał też kostki lodu na talerzyk, by móc na własne oczy przekonać się jaki jest lód, mówiąc o swoich wrażeniach dotykowych: lód jest zimny, mroźny, mokry, twardy itp., oraz co najważniejsze, sprawdzić jak smakuje lód- pycha!!!! Jednak on nie ma smaku.
Po tych wszystkich naszych badaniach sprawdziliśmy co stało się z lodem pozostawionym na grzejniku- oczywiście zamienił się w wodę. Następnie pani zaprosiła nas do zabawy ruchowej  „Chodzimy po lodzie”: na dywanie rozłożone były krążki – kra lodowa. Gdy usłyszeliśmy muzykę odtwarzaną na magnetofonie, trzeba była skakać z krążka na inny krążek, uważając, aby nie dotknąć podłogi. W momencie gdy muzyka milkła, musieliśmy stać w bezruchu na krążku. Potem rozpoczęło się kolejne doświadczenie mające na celu sprawdzenie czy lód umie pływać?” – w tym celu wrzuciliśmy kilka kostek lodu do miski z wodą ciepłą i do miski z wodą zimną. Po paru chwilach wiedzieliśmy już wszystko :
LÓD PŁYWA W WODZIE
LÓD SZYBCIEJ ROZPUSZCZA SIĘ W CIEPLEJ WODZIE.
Po tych doświadczeniach uznaliśmy, że lód to bardzo ciekawy materiał do zabawy. Szkoda tylko, że wciąż nie ma prawdziwej zimy.

WARSZTATY KULINARNE W GRUPIE I
„MINI KANAPECZKI”
LISTOPAD

W listopadzie najmłodsze przedszkolaki przystąpiły do samodzielnego wykonania smacznych kanapek. Z przygotowanych produktów tworzyły niezwykle barwne, pyszne i zdrowe przekąski. Dowiedziały się, dlaczego należy jeść różnorodne produkty spożywcze. Doskonale wiedziały, że przed przystąpieniem do prac kulinarnych należy zadbać o czystość rąk, jak również zachować higienę podczas przygotowywania posiłku.

 

 

 

 

 



© Przedszkole Publiczne nr 10
ul. Nad Białką 1 b, 43 - 502 Czechowice-Dziedzice